onsdag 18. juli 2012

Pappalitteratur




For meg så virker det som om utvalget av litteratur til den vordende far er en mangelvare.
Det virker som om det finnes mye som retter seg til moren, men ikke fult så mye til faren.
Derfor har jeg begynt med denne bloggen, for å kunne dele mine erfaringer med andre fedre i håp om å fylle igjen noe av det tomrommet mangelen  på pappalitteratur etterlater.

Bildet over er ikke ment å representere mangelen på pappalitteratur. Det er kun et tilfeldig utvalg av noe av den litteraturen jeg har boltra meg med de siste 6 måneden siden jeg fikk vite at jeg skulle bli pappa.
Rettelse: ...siden jeg fikk vite at kona og jeg skulle bli foreldre, for det å få barn handler ikke bare om at jeg skal bli pappa, men at kona og jeg skal få barn i sammen.

Derfor Ser dere på bildet over at det i stor grad ligger fremme gravid-litteratur som kanskje retter seg mest mot den blivende mor. 
For det er riktignok kona som er gravid og bærer på barnet, men det barnet er også mitt barn.
Dessuten setter hun pris på at jeg setter meg litt inn i hva som skjer inne i kroppen hennes nå mens barnet vårt holder på å vokse. 
Her må jeg legge til at for ikke lenge siden når kona mi klagde over kynnere, så skulle hun til å forklare hva det var, men jeg avbrøt henne fordi jeg allerede visste det etter å ha slått det opp noen dager før.
Dette gjorde henne imponert og hun skrøt videre om det.
Og for dere som måte lure: kynnere er sammentrekninger i livmoren som forbereder livmoren på fødselen.


Så her kommer mitt første råd til deg som skal bli far: less gravidlitteratur og sett deg inn i hvilke forandringer din partner gjennomgår under den 9 måneder lange prosessen.
Du legger et grunnlag for å bedre forstå hvorfor hun til tider er trøtt og sliten og derfor ikke orker å gjøre så mye i huset.
Det kan spare både partneren din for å måtte gjøre enn hva hun orker i huset og det sparer deg for irritasjon over at din partner ikke hjelper deg med oppvasken eller går så mye med hunden som hunden trenger.
Dessuten er det spennende for deg som pappa å følge med i utviklingen=)
I tillegg til å lese graviditetslitteratur vil jeg anbefale å laste ned graviditetsapper til mobilen. 
Disse viser i både bilder og tekst hvordan barnet utvikler seg fra uke til uke.
Her 
Det fins ikke så mange bøker som retter seg til oss pappaer som det finnes til mammaen, men noen søk på www.cdon.com hjalp meg å finne en liste på 5-10 norske bøker retter seg mot pappaen.
Nå leser jeg "Pappaboka" av Lars-Ludvig Røed og tidligere har jeg lest "Coola Pappor" av Martin Melin.
Sistnevnte er kun gitt ut på svensk, men er ikke det noe problem så anbefales den.
"Pappaboka" og "Coola Pappor" er bøker hvor forfatterne deler sine egne erfaringer med det å ha barn på en personlig og til tider humoristisk måte. 
Dette blir den type pappalitteratur jeg vil lese mest av når jeg skal sette meg inn i hva som venter meg til høsten; skrevet av en pappa som deler erfaringer på en personlig og humoristisk måte. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar